Baskin talo

Sibeliuskatu 30

 

Baskin talo on valmistunut vuonna 1914. Tyyliltään se on ”myöhäis-jugendia”.

 

Talon on suunnitellut haminalaissyntyinen Akseli Toivonen. Hän suunnitteli myös Pursi-paviljongin sekä Haminan Työväentalon. Kenties tunnetuimman suunnittelutyönsä hän toteutti Helsinkiin, ns. Puu-Käpylän.

 

Rakennuttajana toimi Panimomestari Georg Fredrich Gerhard BASK. Hän oli Haminalaisen panimo-omistaja Edward Baskin poika. Talon rakennuttaja ei ehtinyt nauttia talostaan kauaakaan, sillä hän menetti henkensä vapaussodan aikana Kouvolassa 1918.

 

Baskin jälkeen talon isännäksi tuli Panimo Oy E.Baskin silloinen toimitusjohtaja Topi Silvo. Tuo omistajan vaihdos sekä sen tarkka ajankohta ei ole tällä hetkellä tiedossa. Sihvo toimi Panimon toimitusjohtajana aina vuoteen 1934 saakka. Talon isäntänä hän oli vuoteen1957 asti. Loppuvaiheessa talossa sekä piharakennuksessa asui useampiakin perheitä.

 

Vuonna 1957 talo siirtyi saksalaisen lääkärin Ludwig Geirin isännöintiin. Hän osti sen yhdessä vaimonsa kanssa. Geier harjoitti talossa ammattiaan ja rakennutti sinne myös ns. valeseinän erottamaan vastaanottoa asuintiloista. Tuo seinä ”tajuttiin” vasta 1980- luvulla ja purettiin samoin tein. Geier teki työnsä ilmeisen hyvin, sillä vielä vuosia hänen muuttonsa jälkeen potilaita pyrki hänen vastaanotolleen.

 

Vuonna 1963 haminalainen Raimo Strömberg ja vaimonsa Vuokko ihastuivat taloon ja hankkivat sen omistukseensa. Tosin heillä oli ”hiukan” eri näkemykset talon / tontin käyttö-tarkoituksesta. Raimo näki siinä oivan paikan uudelle liikerakennukselle ja Vuokko kauniin ja idyllisen Jugend tyylisen kodin. Jo reilun kuukauden päästä kaupasta olikin jo uuden modernin liiketalon piirustukset valmiina, onneksi ne ovat edelleen käyttämättä.

 

Vuonna 2002 tapahtui talossa sukupolven vaihdos ja Tuomas ja Iia Strömberg siirtyivät talon isänniksi. Tuolloin talo käytiin myös ”läpi” niin sisä- kuin ulkopinnoiltakin.

 

Yhtenä talon erityispiirteenä on yhdeksän kaakeliuunia. Niistä viisi on koristeellisempia ja neljä arkisempaa versiota. Seitsemän uuneista on edelleen käyttökuntoisia. Pihapiiriin kuuluu myös pesu- ja leivintupa sekä aitta- ja ulkosuojarakennus. Pihasauna on rakennet-tu joskus 1950 – 60 lukujen vaihteessa.

 

"Bask house"

Sibeliuskatu 30

 

The Bask house was completed in 1914. It represents the late art noveau style.

 

The house was designed by Akseli Toivonen, who was born in Hamina. He also designed the Pursi pavilion and the community hall of Hamina. Perhaps his most famous design work of wooden houses was for the Käpylä area in Helsinki.

 

The Bask house was built for the master brewer Georg Fredrich Gerhard Bask. He was the son of Edward Bask, who owned a brewery in Hamina. The developer of the house did not have a chance to enjoy his new home for very long, because he lost his life during the Finnish Civil War in Kouvola in 1918.

 

After Mr Bask, the house was owned by Topi Silvo, who worked as the managing director of the brewery Panimo Oy E. Bask. The exact time of that change of ownership is not known at present. Topi Silvo worked as the managing director of the brewery until 1934, and he lived in the building until 1957. In the final stages, several families were living in the main building and in the outbuilding.

 

In 1957, the house was transferred to the German doctor Ludwig Geir. He bought it together with his wife. Doctor Geier practiced medicine in the house, and also built a so-called concealed wall to separate his appointment facilities from the residential parts of the house. That wall was not “discovered” until the 1980s, and it was demolished then. Doctor Geier seemed to have been a good doctor, because patients still wanted to come and see him years after he had moved away.

 

Raimo Strömberg and his wife Vuokko became enchanted with the building in 1963 and decided to buy it. However, they had “slightly” differing views of the uses of the house and plot. While Raimo considered it an excellent place for a new commercial building, Vuokko saw in it a beautiful and idyllic art noveau home. In just over a month after the change of ownership, the drawings of a modern commercial building had been completed; luckily, they are still unused.

 

The ownership of the house was transferred to the next generation in 2002 when Tuomas and Iia Strömberg took over the house. At that time, the house was renovated both internally and externally.

 

One of the special features of the house is that it has nine tiled stoves. Five of these are more ornate, and four are plainer stoves. Seven of the stoves are still in working condition. The plot also houses a wash and bake building and an outbuilding. The sauna building was built at the turn of the 1950s and 1960s.