Bergqvistin talo

Pikkuympyräkatu 4

”Pörkin talo”, ”lihakauppiaantalo” on rakennettu vuosina 1841–42 ja se sijaitsee kauppiaankorttelissa. Kadulla toimi lukuisia kauppoja 1900-luvun alun vuosikymmeninä. Talon nimi tulee kauppias Lennart Bergqvistiltä, joka osti talon vuonna 1907. Kauppaa talossa ovat pitäneet lihakauppias Bergqvistin lisäksi kauppias Jaffe sekä E.M. Pitkänen. Vuonna 1910 kaksiosainen rakennus yhdistettiin yhdeksi taloksi.

 

Talvisodan aikana talo joutui pommituksen kohteeksi ja keskiosa jouduttiin rakentamaan uudelleen. Talossa ovat toimineet mm. Pelastusarmeija, helluntaiseurakunta ja riistanhoitoyhdistys.

 

Remontin yhteydessä päärakennuksen tilat muutettiin ajanmukaisiksi asuintiloiksi vuonna 1984. Tänä päivänä pihapiirissä asustaa vakituisesti viisi perhekuntaa ja näiden lisäksi tiloissa toimii pari liikehuoneistoa.

 

Menneestä ajasta kertovat sisäpihan mukulakiveys ja kellarissa olevat lihakoukut.

 

"Bergqvist house"

Pikkuympyräkatu 4

 

The house formerly known as the butcher’s house, built in 1841-1842, is located in the shop quarter. Several shops used to be located in the street in the early decades of the 20th century. The name of the house comes from the shopkeeper Lennart Bergqvist, who bought the house in 1907. Other shopkeepers with a shop in the building have included Mr. Jaffe and E.M. Pitkänen. The two-part building was combined into one house in 1910.

 

During the Winter War, the house fell victim to heavy bombardment, and the middle part of the building had to be rebuilt. The occupants of the house have included the Salvation Army, Pentecostal church, and local game management association.

 

The facilities in the main building were converted into modern apartments in 1984. Today, the building provides housing for five families and premises for a couple of businesses