Korttilan kulma

Raatihuoneenkatu 2

Vanhan kenkäkaupan mukaan ”Korttilan kulmana” tunnettua taloa kutsuttiin 1800-luvulla ”Vinkkelitaloksi”. Rakennus jatkui yhtenäisenä Rauhankadulta Raatihuoneentorin kautta aina Bastioniin vievälle Raatihuoneenkadulle saakka.

 

Vinkkelitalon rakennutti kauppias Konstantin Druschinin 1841 strategisesti Haminan parhaalle kauppapaikalle. Raatihuoneenkadulla, silloisella Narinkakadulla sijaitsi basaarimainen ja katettujen myyntikojujen muodostama kauppahallin esiaste. Myöhemmin katu ristittiinkin Kauppiaankaduksi.

 

Alkuperäinen talo tuhoutui murhapoltoksi mainitussa tulipalossa pitkäperjantain vastaisena yönä vuonna 1862. Nykyinen talo rakennettiin vanhan mallin mukaan.

 

Varsinaiset kauppahuoneet sijaitsivat Raatihuoneentorin puolella. Heti kulman takana olevan rautaoven takaa laskeutuvat portaat vanhaan viinikellariin, joka nykyisin toimii pääasiallisesti näyttelytilana.

Bastioniin päin kuljettaessa seuraava ovi puolestaan kätki taakseen suutarinverstaan, missä Teodor Korttila valmisti ja korjasi kenkiä uransa alkutaipaleella.

 

”Tarina kertoo, että 1910-luvulla kasakat kävivät mielellään korjauttamassa saappaitaan Teodorin kivijalkaputiikissa, koska sieltä saattoi helposti hipsiä sukkasillaan viinikellariin odottelemaan jalkineiden valmistumista.”

 

Talon pihapiiri on tyypillinen 1840-luvun kauppiaantalolle. Tallirakennus, valjashuone ja vaunuvajat sekä Raatihuoneenkatuun rajautuva pihatalo muodostavat suljetun pihapiirin. Se palveli sekä kauppatavaran vastaanottotilana että tavanomaisena elämää tulvivana kotipihana.

 

"Korttila corner"

Raatihuoneenkatu 2

 

The house known as “Korttilan kulma” (Korttila corner) was referred to as the angle house in the 19th century.

 

The house was built for the shopkeeper Konstantin Druschinin strategically at the best location for a shop in Hamina in 1841. The original house was destroyed by fire, which was thought to be arson, on the night of Good Friday in 1862. The current house was built according to the old model.

 

The actual shop rooms were located on the side of the Town Hall Square. Behind the iron door just around the corner, there is a staircase descending into the old wine cellar, which today serves as an exhibition facility.

 

When going towards the Bastion, the next door used to open to a cobbler’s workshop, where Teodor Korttila made and repaired shoes in the early stages of his career.

 

The yard of the house is typical for a shopkeeper’s house from the 1840s. The stables, harness room and carriage sheds together with the main building bordering Raatihuoneenkatu form an enclosed courtyard. The yard area used to serve both the needs of the shop and as an ordinary home yard teeming with life.