Pakkalan talo

Raatihuoneenkatu 3

Ensimmäinen tieto talon vaiheista on vuodelta 1843, jolloin Ivan Kiseleff myi rakentamattoman tontin kirjanpitäjä Haegertille. Tontti oli tyhjä vuoden 1840 suurpalon jäljiltä. Päärakennuksen läntinen osa valmistui vuonna 1848.

 

Vuonna 1883 kadettikunnan asessori Jules Favre osti talon. Samana vuonna rakennettiin piharakennus, jossa sijaitsi puuliiteri, ulkohuussit, talli ja vaunuvaja. Myös päärakennusta jatkettiin ja se sai silloin myöhäisempiretyylisen ulkoasunsa. Talon vuorilaudat ja ikkunat ovat tuolta ajalta ja päärakennuksen kivijalasta voi huomata jatko-osan rajan.

 

1889 talon osti sahanhoitaja Gustav Herman Björnström. 1900-luvun alkupuolella talon omisti ensin kansakoulunopettaja Vilkku Joukahainen ja sitten Nestori Tulikoura. Piharakennusta laajennettiin vuonna 1927, jolloin rakennettiin tupa, kamari ja sauna.

 

Kiinteistö siirtyi nykyisen omistajasuvun haltuun vuonna 1936, jolloin Evi ja Vihtori Ahola muuttivat taloon perheineen. Tuohon aikaan tässä pihapiirissä asuttiin kolmessa asunnossa ja välillä perheillä saattoi olla lisäksi vuokralaisia.

Evi Aholan ajalta puutarhassa ovat mm. suuret omenapuut, sireeni, pionit, jasmiini, unikko, lumikello, Scilla, kultapallo, syysleimu, raparperi sekä ruusupenkkien paikat. Myös herukkapensaita oli pihassa jo hänen aikaan.

 

"Pakkala house"

Raatihuoneenkatu 3

 

The first written record of the phases of the house is from 1843, when Ivan Kiseleff sold the undeveloped plot to Mr Haegert, the accountant, and his wife Anna. The plot had been vacant following the great fire of 1840. The western part of the main building was completed in 1848. Elisabeth and Ulrika Bruun moved into the house in 1859.

 

In 1883, the house was purchased by Jules Tavre, assistant judge of the cadet corps. The outbuilding housing the woodshed, latrines, stables and carriage shed was built in the same year. The main building was also extended, and it was given the late Empire style appearance.

 

In 1889, the house was bought by the sawmill manager Gustav Herman Björnström and his wife Olga Maria. The family also included their son Jakob, his wife Gertrud and their four daughters.

 

In the early 20th century the house was owned first by the elementary school teacher Vilkku Joukahainen and then by Nestori Tulikoura.

 

The outbuilding was enlarged in 1927 with a separate building that still houses a baking oven, and a room and sauna.

 

The property was transferred to the current owner family in 1936, when Evi and Vihtori Ahola with their children moved into the house.