Empiretyylinen talo on vuodelta 1826 ja sen isäntä oli merikapteeni Johan Römpötti. Piharakennusten määrä lisääntyi vuosisadan puoliväliin mennessä kolmella, kun hirsiset aitta, mummonmökki ja nykyinen siipiosa rakennettiin. Siipiosa yhdistettiin päärakennukseen 1890-luvulla ja talon edelleen alkuperäiset ikkunat saivat nykyiset muotonsa vuorilautoineen.

Römpötin suvulta talo siirtyi 1930-luvulla Haminan ev.lut. seurakunnan omistukseen seurakunta- ja kerhotaloksi. Suomen Pelastusarmeijan Säätiö osti talon seurakunnalta 1960. Talossa oli tuolloin myös kaksi asuinhuoneistoa, upseerin asunto itse päärakennuksessa ja talonmiehen asunto siipiosassa. Lisäksi pihalla sijaitsevassa mummonmökissä asui vuokralaisia.

 

Rakennus siirtyi nykyiselle omistajalle vuonna 1985. Talossa on tehty mittava remontti niin ulko- kuin sisätiloissa vuosina 1985-86. Vanha huonejärjestys on säilytetty, pääsisäänkäynti on uusittu ja sauna on lisätty rakennuksen siipiosaan. Rakennuksessa on edelleen yksi pystyuuni uuden lämmitysjärjestelmän tukena. Rakennuksen vanhat ikkunat on pääosin säilytetty ja kunnostettu.

 

 

"Römpötti house"

Pikkuympyräkatu 13 B

 

The Empire-style house built for sea captain Johan Römpötti is from 1826. Three outbuildings - storage, small annex building and the current wing section - were added by the mid-19th century. The wing was joined with the main building in the 1890s, and the still original windows of the house were given their current appearance.

 

From the Römpötti family, the house was shifted to the ownership of the Evangelical Lutheran Parish of Hamina in the 1930s. The Parish used the house as a parish building and club house. The Foundation of the Finnish Salvation Army purchased the house from the Parish in 1960. At that time, the house also had two apartments and an officer’s apartment in the main building, and a caretaker’s apartment in the wing section. Tenants lived in the annex building.

 

 

Römpötin talo

Pikkuympyräkatu 13 B