Warvaran talo on rakennettu 1824 ja se sijaitsee yhdellä Linnoituksen pienimmistä tonteista. Talon omistajina ovat olleet taloudenhoitajatar Fredrica Törnqvist, kaupunginpalvelija Henrik J. Gröndahl, insinööriluutnantti Feodor Mihailov, merikapteeni Joel Römpötti, neiti Maria Tulikoura, räätäli Albert Suomi sekä Armas Liljander.

 

Heidän jälkeensä kiinteistö siirtyi Warvara Schantinille ja hän on omistajista tunnetuin. Schantin jaksoi seisoa aamuhämärässä ja iltaviileässä vehnäskärryineen upseerikoulun edustalla kahden vuosikymmenen ajan.

 

Warvara syntyi 10.11.1870 Haminassa, jossa hänen sukunsa oli ollut jo ainakin parin sukupolven ajan. Alkuperäisen Kadettikoulun aikana hän hankki tienestiä kotiompelijattarena upseeriperheissä.

 

Suomen itsenäistymisen jälkeen Warvara luopui entisestä työstään ja alkoi myydä Aholaisen leipomon munkkeja ja piirakoita. Ensin ostajina olivat pioneeriaselajien vänrikit, sen jälkeen Rautatiepataljoonan pioneerit ja lopulta myös RUK:n oppilaat.

 

Pullamummon tärkeys näkyi myös silloin, kun RUK:n käyneet ja talvisodasta palanneet reservin vänrikit kävivät tervehdyskäynnillä maaliskuussa 1940.

 

Schantin sairastui yllättäen saman vuoden lopulla. Hän kuoli tässä talossa maaliskuun 13. päivänä 1941. Hänen ystävänsä, haminalaisten hyvin tuntema kauppias Lyyli Aholainen sulki Warvaran silmät tämän siirryttyä ajasta ikuisuuteen.

 

Hänen kuoltuaan talo jäi hänen pojalleen Mikhael ”Mikko” Schantille. Warvaran omalla nimikirjoituksella varustettu talokirja kertoo, että vuoden 1936 jälkeen talossa on asunut vakituisia ja vuokralaisia liki 70.

 

Heidän jälkeensä talon hankkivat Irja ja Veikko Hirvonen vuonna 1953. Kiinteistö on yhä saman suvun hallussa.

 

"Warvara’s house"

Pikkuympyräkatu 13 C

 

Warvara’s house was built in 1824, and it is located on one of the smallest plots within the old fortress. The owners of the house have been housekeeper Fredrica Törnqvist, town official Henry J. Gröndahl, engineer lieutenant Feodor Mikhailov, sea captain Joel Römpötti, miss Maria Tulikoura, tailor Albert Suomi, and Armas Liljander.

 

After them, the property was transferred to Warvara Schantin, the most renowned person of the owners of the house. For two decades, Warvara Schantin used to stand in front of the Reserve Officer School to sell baked goods, no matter what the weather or time of the day was.

 

Warvara was born in Hamina on 10 November 1870. Her family had lived in Hamina for at least a couple of generations. During the original Cadet School, she acquired income as a seamstress in officers’ families.

 

After Finland became independent, Warvara gave up her former work and began to sell Aholainen’s doughnuts and pasties. Initially, her customers were mostly engineer second lieutenants, then railway battalion engineers, and finally the students of the Reserve Officer School.

 

One indication of her importance to the soldiers was that reserve second lieutenants who had been to the Reserve Officer School and who came back from the Winter War made a complimentary call to her in March 1940.

 

Warvara Schantin fell suddenly ill at the end of the same year. She died in this house on 13 March 1941. Her friend, shopkeeper Lyyli Aholainen, who was also well known by the people of Hamina, closed her eyes after she had passed away.

 

After Warvara’s death, the house was inherited by his son, Mikhael “Mikko” Schantin. The register of occupants provided with Warvara’s signature shows that almost 70 permanent residents and tenants have lived in the house since 1936.

 

The property was purchased by Irja and Veikko Hirvonen in 1953. It is still owned by the descendants of the same family.

 

Warvaran talo

Pikkuympyräkatu 13 C